Hva skjedde i Iran?
I de siste ukene har vi fulgt opptakten til presidentvalget i Iran. Meningsmålingene gikk en vei, mot Ahmadinejad. Så kommer valget, og mange får seg en kalddusj. Ahmadinejad har vunnet med vel 60% av stemmene. Ikke lenge etter kommer beskyldningene om valgfusk, noe mange har kastet seg på.
Her er en rapport som imidlertid gir et litt annet bilde. Jeg kjenner ikke forhold i Iran godt nok til å mene så mye om det helt på egen hånd, men rapporten viser til endel faktorer jeg mener er valide, og som vi ikke kan se bort ifra. Her hevdes det at man i fra mediene i Vesten spør feil folk. Litt som den kjente tabben gjort av et amerikansk magasin, “Literary Digest” under valgkampen i 1936. De bommet totalt, fordi de brukte tilfeldig utvalg, men trukket ut fra bilregistre, telefonbøker og folk som abonnerte på magasiner. Problemet var at disse var i utakt med resten av folket og magasinet feilet grovt på å vurdere resultatet. Overnevnte rapport mener da at man i vesten tenderer til å gjøre samme feil i Iran, noe de kaller “iPod liberalisme”. At man snakker med, og finner meningene til et lite segment av befolkningen, og overfører disse til hele befolkningen.
Når det er sagt, måten regimet har taklet beskyldningene og demonstrasjonene er et annet kapittel, og det er mye man kan og bør finne ut om hva som skjer. Men det er da en annen historie. For meg er det viktig å vite først om hva resultatet egentlig ble. Det foregår også en masse spredning av misinformasjon, så vanskelig å vite hva man skal tro på. En helt annen sak igjen er jo at regimet ikke akkurat styrker sin legitimitet ved å nekte folk å protestere. Hvis dette vitterlig bare er en liten del av befolkningen kunne man kanskje bare ignorert det?
Vil gjerne vite hva du mener om dette innlegget her, Shoaib:
http://tankekorset.com/2009/06/et-mangfoldig-islam-hvem-vinner/
Comment by Martin — June 20, 2009 @ 5:06 pm
Hvis mann vet ikke hva skjer da man for hold kjeft og roper ikke bla bla bla bla. det er ikke bønnerop.
Comment by Mamod — June 20, 2009 @ 11:57 pm
Martin, jeg lover å se på det og etterhvert svare på det. Må se litt nærmere på det først. Har lest mye om boken til Ed Hussain, men ikke lest den selv. Enda ihvertfall.
Comment by admin — June 21, 2009 @ 12:23 am
Mamod, du utrykker deg ikke veldig klart, men hvis poenget ditt er at jeg ikke skal si noe om noe jeg ikke vet om så bommer du litt. Jeg antar du blir sur fordi du ikke er enig i noe jeg sa, eller at jeg ikke sier det du vil at jeg skal si, noe jeg igrunn lever godt med.
Jeg peker på endel ting som har kommet frem i overnevnte rapporter, men prøver å ikke si noe om det selv da jeg ikke kan nok føler jeg. Men du tilfører ikke mye kunnskap selv. Kom gjerne med noe substansielt istedenfor å slenge ut fordummende “det er ikke bønnerop” utsagn, så kan du kanskje påvirke hva jeg mener om saken. Skjønne ikke hva det utsagnet skulle bety heller igrunn.
Comment by admin — June 21, 2009 @ 12:27 am
Iranske PRESS TV melder at landets såkalte vokterråd avviser at flere enn 100 % stemte i 170 byer.
- Det skjedde bare i 50 byer, sier rådets talsmann Abbas-Ali Kadkhodaei i en oppsiktsvekkende uttalelse.
http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=98711§ionid=351020101
Trengs ytterligere kommentarer?
Comment by Magne Godberg — June 21, 2009 @ 11:06 pm
Magne, at de innrømmer det er ihvertfall mer ærlig enn opptellingen som sikret Bush Jr seieren i 2000. Men spøk til siden, så ser dette absolutt ikke bra ut nei. Men jeg får så mange meldinger fra ulik hold med “fakta” at jeg er litt skeptisk sånn i utgangspunktet. Dermed ikke sagt at dette ser meget suspekt ut da!
En god oversikt med “hvem er hvem” fra Iran …
http://www.time.com/time/specials/packages/article/0,28804,1905910_1905908,00.html
legg merke til endel “lærde” som er uenige med å ha et “presteregime”, samtidig som at det er folk i “prestestillinger” som antas å være bak protestene også!
Comment by admin — June 21, 2009 @ 11:39 pm
Mye rart der ute, ja, Shoaib.
Derfor er det etter mitt syn meget interessant at PRESS TV, Irans statlige engelske kanal rapporterer dette. De kan neppe beskrives som mot regimet.
Comment by Magne Godberg — June 22, 2009 @ 12:16 am
Ja, akkurat det finner jeg meget merkelig. Noen formening om hvorfor dette skjer? En forklaring kan jo være splittelser innad?
Comment by admin — June 22, 2009 @ 9:32 am
Det er splittelser innad, men et eller annet sted må man tross alt gjøre rede for hvor Ahmadinejad har fått alle sine 24,527,516 stemmer fra.
Det regnestykket kan det virke som ingen nå får til å gå opp - uansett hvilken side de tilhører.
En gjennomgang fra Chatham House viser som jeg også skrev kort tid etter valget, at Ahmadinejad må ha scoret svært høyt også hos tidligere sentrumsvelgere, hjemmesittere og reformister for å oppnå dette resultatet - noe som er svært usannsynlig. Og det var før over 100 %møtte opp.
Iran prøver å forklare dette med at man kan stemme utenfor sin hjemlige valgkrets. Da burde i så fall valgoppsluningen blitt tilsvarende lav i de hjemlige kretsene/provinsene. Men det er heller ikke tilfelle.
De døde strykes heller ikke alltid fra rullene, noe som burde resultert i lavere valgdeltagelse. Men vi ser det motsatte.
Disse kjensgjerningene kan vel ingen i maktapparatet fri seg fra - uansett hvor mye de støtter Khamenei eller Ahmadinejad.
Comment by Magne Godberg — June 22, 2009 @ 10:54 am