January 26, 2009

En muslimsk bussjåfør er også en mann (eller en kvinne) med godt humør

Filed under: Hatefulle ytringer, Islamofobi, integrering, islam — admin @ 2:31 am

Det vil si, inntil det er tid for bønn. Da parkerer han bussen på siden av veien, jager passasjerene ut av bussen, ruller ut sitt bønneteppe og begynner å be.

Artikkelen stod i den britiske tabloidavisen The Sun i mars/april 2008 og når jeg søker på deres hjemmeside så dukker saken opp i listen, men det går ikke an å komme inn i saken. Tydeligvis fjernet, og om de har så skjønner jeg det, selv om det er litt flaut det og. Saken er rappotert og kommentert på en rekke blogger, og jeg har møtt på den i en rekke norske debattforumer.

Problemet, vel saken stemmer igrunn ikke. Men som alle gode løgner er det noe sant der. Bussjåføren var muslimsk. Han stoppet bussen og ba folk gå av. Riktignok var dette fordi bussentralen ba ham om det pga en forsinkelse hvor de slo sammen neste buss på ruten med denne, men dog. Etter å ha gitt passasjerene beskjed om at de måtte av bussen er det også sant at han begynte med sin bønn, som det var tid for, men passasjerene ble da altså ikke kastet av fordi han skulle be, men han brukte tiden til å be siden han nå var ferdig på den for tidelig avsluttede ruten og hadde en ti minutters pause. Men det skaper jo ikke like gode overskrifter som “Get out of my bus, I need to pray”, så får det heller være så som så med sannheten.

I the Sun følger det et bilde med saken også, som en passasjer har tatt med mobilen sin tydeligvis. En rekke passasjerer som var med kom med sinte utsagn, og the Sun hadde også med et par sitater fra bussjåføren som kunne forstås som at de bygger opp og støtter den versjonen man hadde lagt frem i The Sun, her gjengitt i Al Arabiya av alle steder siden The Sun fjernet artikkelen. (Forøvrig, i Al Arabiya, legg merke  til alle kommentarene i etterkant, noen vet tydeligvis ikke at dette var (enda en) unøyaktig, for ikke å si løgnaktig rapport fra The Sun, som vel ingen fornuftige folk tar seriøst. Uheldigvis er useriøse folk i flertall de aller fleste steder.)

Jeg lurer jo ofte på, som Sheila Musaji fra The American Muslim som har skrevet om denne saken også, hvis muslimer er så ille, hvorfor må man finne på løgner om dem?

Blogglisten

January 25, 2009

Iran vil utslette Israel, eller hva var det paven egentlig sa?

Filed under: Hatefulle ytringer, Iran, Islamofobi, islam — admin @ 10:28 am

Da er det på tide med enda en ny post i min lille serie om usannheter som spres om islam, muslimer og den faren de representerer for mennesker i den frie verden som ikke ønsker noe annet enn fred.

Dette dreier seg forøvrig i større grad, egentlig, om politikk enn religion, men jeg har møtt dette endel ganger under diskusjoner om muslimer kan være fredlige borgere og om det er mulig å ha fred med muslimske land. Slik at selv om det formellt ikke har noe med religion å gjøre så får det effekter for muslimer, og hører med her.

Ellers, det er garantert mange problematiske forhold med Iran, og kanskje spesiellt president Mahmoud Ahmadinejad. jeg har likevel et problem når folk lyver om hva han sier eller om ting som foregår i Iran. En rekke aviser, blogger etc har påstått at den iranske presidenten, i en tale holdt i en konferanse om “en verden uten sionisme” skal ha truet med å utslette Israel. Eller rettere sagt, fjerne Israel fra kartet. Dette gjentas nærmest som en mantra i enkelte kretser, “iran vil utslette Israel”, “Ahmadinejad truer med å fjerne israel fra kartet”.

Er det da nødvendigvis sant av den grunn? Og hva i all verden har paven med dette å gjøre? Neida, det dreier seg ikke om en persisk-katolsk allianse, selv om man kan ha sine tanker om sære katolske grupper og holocaust benektelse som denne posten hos Arnfinn diskuterer.

Dette med paven refererer da egentlig til en tale han holdt 12. september 2006. Her siterte paven fra en dialog mellom den bysantiske herskeren Manuel II Palaiologos og en ikke navngitt “lærd perser”. Talen skapte furore i deler av den muslimske verden, mens man her i vesten da oiet seg over de dumme muslimene som ikke forstod at dette var et sitat.

Ironien er at de samme personene som sterkest fremmer det overnevnte synet på muslimer som ikke forstår bedre ofte er de som roper høyest om den iranske presidentens uttalte ønske om å slette Israel fra kartet. Ironien består da i at man ikke har fått med seg at dette var også et sitat. Fra den avdøde åndelige lederen av den iranske revolusjonen Ayatollah Seyyed Ruhollah Khomeini.

Betyr det at det faktum at han siterer en annen person skal gi ham en fribilett for å ønske å slette Israel fra kartet? Nei, vi er selvsagt ansvarlige for hvordan man bruker et sitat også. Det er ikke, og skal ikke, være mulig å gjemme seg bak det faktum at man siterer noen og ikke sier det selv. Men det slo meg bare som et paradoks at de samme personene som anklager muslimene for å ikke forstå forskjellen på det en selv sier og et sitat ikke greier det samme selv når det kommer noe lignende fra muslimsk side.

Nå, da er vi kommet til sitatet, hva var det egentlig president Ahmadinejad sa? Jo, det han sa var noe slikt som:

“بايد از صفحه روزگار محو شود”

Siden jeg heller ikke fullt ut forstår persisk, selv om jeg kan delvis få med meg hva som står her, skal jeg gå med den engelske oversettelsen fra MEMRI, noe som ikke skjer så ofte. MEMRI (Middle East Media Research Institute) ledes av en tidligere offiser i den israelske hæren og er nemlig skyldig i en god del “vridde” oversettelser fra den arabiske verden, så jeg pleier ikke stole på det de sier sånn uten videre. Men altså, de oversatte dette til:

Eliminated from the pages of history

Professor Juan Cole har oversatt det til

vanish fra the pages of history.

Altså, forsvinne fra historiens bok. Noe ganske annet enn å “slette fra kartet”

Sitatet fra Khomeini snakker forøvrig ikke om staten israel eller dens innbyggere, men om “regimet som okkuperer Jerusalem”. Det dreier seg da altså om et profeti, eller analyse, heller enn en trussel.

Jeg ser at i endel kristne publikasjoner som Finn Jarle Sæles “Norge Idag” så snakkes det til og med om gjentatte trusler om å utslette Israel. Siden overnevnte tale igrunn er det eneste jeg kjenner til, skal jeg ikke påstå at Ahmadinejad aldri har sagt noe slikt, men jeg vil da altså gjerne se et bevis for det heller en en påstand.

Jeg vil avslutte med et sitat fra Juan Cole som vel sier noe om hvorfor jeg føler at jeg må skrive dette, selv om jeg har mine egne problemer med Iran, Ahmadinejad og det som foregår i Iran.

It is legitimate to decry his positions, and I decry a lot of them. It is
not legitimate to misrepresent what he has said.

January 22, 2009

Logiske kortslutninger, eller?

Filed under: Hatefulle ytringer, israel, palestina — admin @ 1:33 am

Jeg vet ikke om en liten elektronisk post kan velte et stort lass, som norsk engasjement i Midtøsten vel må sies å være. Men e-posten som den norske ambassadeansatte i Saudi Arabia sendte videre har ihvertfall skapt endel debatt, også internasjonalt. Nå skal jo UD rydde opp. Kan bli noen spennende samtaler på kamerset antar jeg.

Jeg blir litt frustrert og litt lei av det hele. Men vi har jo sett tendenser til slikt før. Jeg tenker da først og fremst på forsker Alexa Døvings kronikk i Aftenposten om “muslimen” og “jøden”. Til tross for eksplisitt å ha skrevet at Holocaust ikke var en riktig referanseramme når man snakket om muslimer i Europa idag var det dette hun endte opp med å bli angrepet med. Det Døving ville ha frem var at hun sammenlignet noen av grepene man fra tysk / nazistenes side tok i mellomkrigstiden med det som skjer i endel islamofobiske kretser idag. Sammenligningen var slettes ikke ueffen, og hun kom med en rekke praktiske eksempler. Uten å så mye som se på disse ble hun angrepet med beskyldninger om at hun sammenlignet muslimenes situasjon i Europa idag med Holocaust, noe som var fullstending galt. Noe jeg forøvrig ville vært enig med, om hun hadde gjort dette.

Jeg minnes den saken når jeg leser endel av kommentarene som har kommet om dette, bloggsfæren såvel som i avisene.

Jeg liker presise definisjoner, og i denne avisartikkelen definerer professor for moderne historie ved Universitetet i Oslo, Einhart Lorenz, antisemitisme slik:

“- For å si det helt enkelt: Når man snakker om antisemittisme dreier det seg om at jødene blir betraktet som kollektiv og at det tillegges dem uforanderlige egenskaper som et basert på fordommer, stereotyper og hat mot jødene.”

Fair enough. Å tillegge jøder egenskaper (negative sådanne) i kraft av at de er jøder er antisemitisme. Det faller tett nær en forståelse jeg selv har av begrepet slik det brukes idag.

Men så leser jeg her fra leder for Senter mot Antisemitisme Erez Uriely:

“- Vi er vant til mye, også fra offisielle norske myndigheter, men dette er det mest groteske og det mest antisemittiske vi noen gang har vært utsatt for. Dette brevet og bildene er i ren arabisk propagandastil, sier Uriely til Dagbladet.no.

I første omgang, la oss holde saken i seg selv adskilt fra dette. Man kan mene at dette er fullstendig disproposjonalt, men likevel faller Uriely sitt argument litt sammen. En feilaktig sammenligning, hvordan kan det være antisemitisme? Eller er det jeg som ikke har fått med meg noe?

Forøvrig synes jeg Uriely i sitt utsagn er farlig nær overnevnte definisjon i forhold til arabere, altså å “betrakte dem som kollektiv,  og å tillegge dem uforanderlige egenskaper som et basert på fordommer, stereotyper og hat mot arabere.”

Nå er kanskje dette senteret uansett ikke det man skal legge listen etter, men det er en annen diskusjon igjen. Jeg ser at krefter innen Krf såvel som Frp reagerer sterkt på dette også. Men uansett om man mener at dette er en riktig sammenligning eller ei ser jeg ikke at definisjonen ovenfor rettferdiggjør anklagene mot den UD ansatte og eposten som sådann som antisemittisk.

Tilbake til saken. Hadde bildene vært fra konsentrasjonsleir, og det ble satt et likhetstegn mellom holocaust og situasjonen i Gaza ville jeg faktisk vært enig i at dette var et overtramp. Slik det er nå synes jeg faktisk det er en relevant sammenligning.

Jeg har tenkt mye på uenigheten i denne saken, og heller mot at kanskje forklaringen ligger i fokuset. For en nøytral person, om noen slike finnes i forhold til denne koflikten er det kanskje fokus på at dette “sammenligner Israel med Nazistene” vs. om dette “sammenligner palestinernes lidelser med jødenes lidelser i Warzawa ghettoen” som gir utslag den ene eller den andre veien.

Den tvilsomme humanist har et godt innlegg her om den samme problemstillingen her, under tvil anbefales innlegget.

Sammenblandingen mellom jøder og Israel er særs uheldig, og forekommer i endel antisemittiske kretser. At dette problematiseres og tilbakevises synes jeg personlig er viktig. Men jeg synes det er like problematisk at det forekommer minst like ofte i de kretser som ynder å kalle seg “Israel venner”, uten at jeg har sett det problematisert i like stor grad.

January 17, 2009

Hvem trekker i hvilke tråder?

Filed under: Krig, israel, palestina — admin @ 1:03 am

Min skepsis til den politikken som føres av Israel er vel neppe noen hemmelighet, men jeg prøver å holde kritikken på en saklig nivå. Andre gjør ikke alltid det. I tillegg til referanser til sions vises protokoller, hører vi ofte fra ulike kilder om graden av kontroll som Israel skal ha over USA.

Mye av dette er ren løgn og oppspinn. En intreressant historie er den om en radio diskusjon mellom daværende statsminister Ariel Sharon og daværende utenriksminister Shimon Peres.  (sagt å ha vært på hebraisk for å øke troverdigheten):

Peres sa at Israels politikk med fortsatt vold kunne “vende amerikanerne mot oss“.

Til dette repliserte Sharon:
Hver gang vi gjør noe, forteller du meg at Amerikanerne vil gjøre det og det. Jeg skal fortelle deg noe i klartekst: Ikke bekymre deg om Amerikansk press ovenfor Israel; Vi, det jødiske folk, kontrollerer Amerika, og Amerikanerne vet det.

Jeg hørte denne historien en gang for lenge siden, men har ikke forholdt meg så mye til den. Av forskjellige grunner har jeg kommet over denne igjen flere ganger i de siste dagene, og bestemte meg for å undersøke nærmere. Det høres jo dumt ut om utenriksministeren og statsministeren diskuterer sin politikk på en radiostasjon, men merkeligere ting har skjedd, så man må ta det alvorlig.

Saken er at nyheten, så langt jeg har kunnet finne ut, kom fra en pro Hamas hjemmeside. At det ikke er en seriøs nyhetsstasjon som tar saken opp burde være en liten varsel. Og her har man da gått hele saken etter i sømmene, og dommen er helt klar. Saken er en forfalskning.

Med dette i bakhodet trodde jeg saken om den israelske statsministeren som skrøt av hvordan han ydmyket Condoleezza Rice ved å tvinge henne fra å avstå fra å stemme på sitt eget forslag i FNs sikkerhetsråd så noe suspekt ut.

At jeg først møtte saken på Anti-War, en side hvor kritikk av Israel har vært ganske så prominent gjorde at jeg ikke var så altfor sikker på den. Men etterhver fant jeg ut om saken i den israelske avisen Jerusalem Post og flere andre steder.

Saken skal kort fortalt være at Israel fant ut at USA gikk inn for resolusjon 1860 i sikkerhetsrådet i FN, forøvrig kjempet frem av Rice. Israel så det ikke som i sin egen interesse at dette gikk gjennom. Statsminister Olmert ringte øyeblikkelig den amerikanske presidenten George Bush, som han fikk beskjed om var i gang med en tale. Olmert presset på, og Bush ble hentet ned fra podiet for å snakke med ham. Der fikk Bush beskjed om at USA ikke kunne støtte dette forslaget, hvoretter Bush ringte Rice og ba henne ikke stemme for forslaget. Dermed fremstod da Rice som ydmyket, noe som skal ha gledet Olmert.

Nå befinner man seg i den noe absurde situasjonen at Rice insisterer på at dette må være en misforståelse, amerikansk UD mener dette er fullstendig feil det Olmert sier, mens Olmert holder på sin versjon. Analytikere vurderer om dette vil skade “det spesielle forholdet” mellom USA og Israel, eller om det er noe personlig, og som vil forsvinne ut med Rice.

Nå skal de to ha lagt det hele bak seg, eller så sies det ihvertfall.

Men det vil skaffe brensel for mange konspirasjonsteorier fremover. Om ikke annet, utgangspunktet virker ihvertfall å være sant! Så er det ikke sikkert det sier noe om Israel og USA, men heller noe om Olmert og Bush, men det er en annen sak igjen.

Nå ser det ellers ut som krigen, eller rettere sagt det israelske angrepet mot Gaza, er inne i sin siste fase. Kritiske røster fra Israel, fremdeles få av dem, begynner å komme frem. En jeg har lyst til å trekke frem, som har skrevet mye bra og som jeg har fulgt lenge er journalisten og menneskerettighetsaktivisten Gideon Levy. Et sitat fra ham, “Å drepe 350 barn er ikke selvforsvar. Ingen tror på denne propagandaen. Ingen med moral eller forstand.” Det er bra. Israel nekter jo for at noe av det de norske legene forteller er sant. Men det er økende antall rapporter som det nok etterhvert er umulig å se bort ifra.

Jeg leser også med interesse at noen norske jurister vurderer å anmelde navngitte Israelere for krigsforbrytelser.

Forøvrig, en påstand vi ofte hører er jo den intensiverte rakettfyringen mot Israel som begrunnelse for angrepet på Gaza, det kanskje verdt å ta en titt dette.

January 16, 2009

Stopp Israels krigsforbrytelser!

Filed under: Krig, israel, palestina — admin @ 9:37 pm

Islamsk Råd Norge har gått ut med en pressemelding om det som skjer i Israel. Den kan leses her.

January 15, 2009

Israels bombing av Gaza er ikke selvforsvar, det er en krigsforbrytelse!

Filed under: Krig, israel, palestina — admin @ 1:46 am

Krigen mot Gaza, eller rettere sagt de israelske angrepene mot Gaza, ser ut til å gå mot slutten. Det kom en melding om at det var en våpenhvile som var godtatt fra Hamas, så virker det i etterkant som den er trukket tilbake, eller at nyheten var feil. Vi får avvente situasjonen og håpe på det beste. Endel eksperter mener Israel ikke har oppnådd mye i retning av å skade Hamas. Hatet mot seg selv har de selvsagt styrket.

I Norge fortsetter debatten med høy tempratur, og Mona Levin har da gått ut og beskyldt Kåre Willoch for å være jødehater, rasist etc. Arnfinn har sett på saken på sin tvilsomme blogg, og jeg må si meg enig med ham. Setningen om Obamas stabsjef er uheldig formulert, men ikke god nok basis for slike merkelapper.

Jeg ser også at Bondevik advarer mot mulig negativ utvikling i Norge, noe jeg selvsagt er enig med ham i.

Men tilbake til det dette skulle da dreie seg om, nemlig mulige israelske krigsforbrytelser.

En rekke professorer har gått ut med en meget krass uttalelse i TimesOnline, og rent bortsett fra å peke på de tilfellene jeg har pekt på før, som bombingen av FN skoler etc, så tenkte jeg igrunn bare å oversette det de hadde skrevet.

Oversatt fra her.

Israels bombing av Gaza er ikke selvforsvar, det er en krigsforbrytelse!

Israel har søkt å rettferdiggjøre sine militære angrep på Gaza ved å hevde at det er “selvforsvar” som anerkjennes av artikkel 51, FN-charteret. Vi avviser denne påstanden kategorisk.
Rakett angrep på Israel fra Hamas, beklagelig som de er, utgjør ikke et væpnet angrep når det gjelder omfang og effekt som rettferdiggjør at Israel kan hevde at går til krig i selvforsvar. Under internasjonal lov er selvforsvar en handling som er siste utvei, og som er underlagt regler for proposjonalitet og nødvendighet.

Drap på nesten 800 palestinere, de fleste sivile, og mer enn 3.000 skader, ledsaget av ødeleggelse av skoler, moskeer, hus, FN bygg og offentlige bygninger, som Israel har et ansvar for å beskytte under den fjerde Genève-konvensjonen, er ikke proposjonalt svar i forhold til dødsfall forårsaket av Hamas sine rakettangrep.

I 18 måneder Israel har gjennomført en ulovlig blokade mot Gaza som brakte samfunnet til randen av kollaps. I tre år etter Israelske omplasseringen fra Gaza ble 11 israelere drept av rakettangrep. Mens i 2005-8, hadde den israelske hæren, ifølge FN, drept rundt 1.250 palestinere i Gaza, inkludert 222 barn. Gjennom hele denne tiden forble Gaza okkupert territorium i henhold til internasjonal lov, fordi Israel opprettholdt effektiv kontroll over området.

Israels handlinger er  aggresjon, ikke selvforsvar, ikke minst fordi angrepet på Gaza var unødvendig. Israel kunne ha samtykket i å fornye våpenhvilen med Hamas. I stedet drepte de 225 palestinere den første dagen i sine angrep. Slik det er nå, så er invasjonen og bombardementet av Gaza en kollektiv avstraffelse av Gaza’s 1,5 millioner innbyggerne, og i strid med internasjonal humanitær og menneskerettighets lov. I tillegg til blokaden av humanitær hjelp, ødeleggelse av sivil infrastruktur og det å hindre tilgang til grunnleggende varer som mat og bensin, er prima facie (ved første øyekast) krigsforbrytelser.

Vi fordømmer avfyring av raketter fra Hamas mot Israel og selvmordsbombingene, som også er i strid med internasjonal humanitær lov og er krigsforbrytelser. Israel har rett til å ta rimelige og forholdsmessige grep for å beskytte sivilbefolkningen fra slike angrep. Men den måten og omfanget av deres virksomhet i Gaza utgjør aggresjon og er i strid med internasjonal lov, tross rakettangrep fra Hamas.

Ian Brownlie QC, Blackstone Chambers
Mark Muller QC, Bar Human Rights Committee of England and Wales
Michael Mansfield QC and Joel Bennathan QC, Tooks Chambers
Sir Geoffrey Bindman, University College, London
Professor Richard Falk, Princeton University
Professor M Cherif Bassiouni, DePaul University, Chicago
Professor Christine Chinkin, LSE
Professor John B Quigley, Ohio State University
Professor Iain Scobbie and Victor Kattan, School of Oriental and African Studies
Professor Vera Gowlland-Debbas, Graduate Institute of International and Development Studies, Geneva
Professor Said Mahmoudi, Stockholm University
Professor Max du Plessis, University of KwaZulu-Natal, Durban
Professor Bill Bowring, Birkbeck College
Professor Joshua Castellino, Middlesex University
Professor Thomas Skouteris and Professor Michael Kagan, American University of Cairo
Professor Javaid Rehman, Brunel University
Daniel Machover, Chairman, Lawyers for Palestinian Human Rights
Dr Phoebe Okawa, Queen Mary University
John Strawson, University of East London
Dr Nisrine Abiad, British Institute of International and Comparative Law
Dr Michael Kearney, University of York
Dr Shane Darcy, National University of Ireland, Galway
Dr Michelle Burgis, University of St Andrews
Dr Niaz Shah, University of Hull
Liz Davies, Chair, Haldane Society of Socialist Lawyer
Prof Michael Lynk, The University of Western Ontario
Steve Kamlish QC and Michael Topolski QC, Tooks Chambers

January 13, 2009

Merkelig trussel

Filed under: Krig, israel, palestina — admin @ 1:32 pm

En veldig merkelig sak dette her med at de seks som organiserte demonstrasjonen mot Israel i Arendal lørdag, har blitt truet via sms-meldinger sendt fra et israelsk mobilnummer.

Journalisten kunne jo prøvd å ringe opp selv da, og se hva de får.

Skjult under tåken av tåregass og eksploderende fyrverkeri i Oslo fortsetter krigen i Gaza

Filed under: Krig, israel, palestina — admin @ 3:29 am

Jeg er litt lei meg, litt oppgitt og ganske forbannet over at jeg selv har bedrevet med det jeg nå vil beskylde avisene med å gjøre. Vi har latt pøblen som ødela demonstrasjonene til støtte for Gaza greie å dreie fokus vekk fra det som skjer i Gaza. For enten man tror det eller ei, krigen fortsetter med full styrke i Gaza. Derfor dreier jeg da fokus tilbake til det som skjer i Gaza. Det er forøvrig en rekke protester i hele verden mot det som foregår, de fleste fredlige, men dessverre ikke alle.

Israel beskyldes her for å bruke fosforgranater mot sivile områder, noe som vil være en krigsforbrytelse. Israel har startet neste fase i krigen, og har kalt inn reservestyrkene og går da dypt inn i urbane områder, hvor harde kamper har brutt ut. Mange tror at Israel ønsker å avslutte krigen før Obama tiltrer som USAs neste president. Her hjemme ser vi at regjeringen blir litt skarpere i kritikken av Israels krigføring.

Jeg tror det har å gjøre med en rekke drypp om mulige krigsforbrytelser begått av Israel i Gaza. I så måte var bombingen av en FN skole, en av mange,  kort tid tilbake interessant. Her hevdet Israel, med klakører på slep, at skolen var blitt brukt for å fyre av raketter. Nå sier de at den ble truffet ved et uhell. Dette uten at aktivistene på israelsk side, som fremmer israels propaganda uten en kritisk tanke,  reagerer på noen som helst måte. Israel har endret forklaringene endel ganger, og taktikken nå virker som er å bare forvirre. Det dukker stadig opp historier om klare ikke-militære mål som er angrepet.

Klakørene vil selvsagt bare spytte ut israelsk propaganda, som virker mer og mer en kopi av seg selv. Faktum er at mistanken om hva som skjer i området vokser for hver dag all den tid Israel nekter å slippe inn internasjonale observatører. (tross at isralesk høyesterett har beordret det motsatte). Den totale blokaden i lang tid som flere begynner å ta inn over seg, bortsett fra de som har valgt side og lukket øynene, forsøkes brutt av flere grupperinger. Jeg håper og ber om at de lykkes.

I mellomtiden, Israel har jo sluppet inn noe hjelp, men beskytning av hjelpekjøretøy hjelper heller ikke den israelske saken. Jeg ser at også settlerne har begynt å bevege på seg igjen, og vil tilbake til bosettinger på Gaza. Skal bli interessant å se hva som skjer videre på den fronten.

Krigen får også effekter utover selve krigshandlingene. Israel har jo valg for nasjonalforsamlingen om ikke lenge, og landets sentrale valgkomité har da besluttet å utestenge de arabiske partiene i landet fra valget. Kommer det noen sterke protester fra de som skriker opp om Israel som en fredlig øy av demokrati i et barbarisk arabisk hav? Jeg holder ikke pusten, men man kan sikkert håpe. Den som kanskje har kommet ut som den virkelig store taperen i denne saken er den palsetinske presidenten Abbas. Nå stilles det forøvrig spørsmål om ham fremdeles er en lovlig president, da hans term gikk ut forrige fredag. Men mens krigen pågår er det kanskje ikke realtisk å forvente et valg.

På Vestbredden skyter israelske soldater tåregass på barn som protesterer mot krigføringen i Gaza.

January 11, 2009

Tragisk, unødvendig og ikke minst kontraproduktivt

Filed under: israel, palestina — admin @ 2:18 am

Jeg håpet, som tidligere nevnt, at demonstrasjonen lørdag skulle være fredelig. Men dengang ei. Det vil si, det startet bra. Ting gikk greit helt til man kom opp til den israelske ambassaden. Der gikk en gruppe igjen amok. Jeg leser en kommentar av Olec her at vaktene gjorde en god jobb, og det sier et par av mine bekjente fra politiet også, samt denne artikkelen fra Dagbladet og denne fra nettavisen. Endel av dem kom opp i nær håndgemeng med pøblene, men pøblene greide da igjen å ødelegge demonstrasjonen.

I tillegg til å ødelegge demonstrasjonene, generelle pøbelstreker og voldsbruk, bør disse idiotene stilles til ansvar for å flytte fokus fra det som skjer i Palestine til sine egne handlinger. Jeg har syntes at politiet av og til blir litt for agressiv, men jeg begynner å skjønne problemet deres også. Jeg er glad de tok 130 av disse inn idag, synes det er dumt at de slipper ut igjen for å gjenoppta sine herjinger dagen etter. Altså, gitt at de er skyldige. Endel var nok bare på feil sted, men jeg mener når enkelte kommer drassende med ryggsekker fulle med fyrverkeri bør vel politiet kanskje greie å nappe disse ut allerede mens toget er på vei opp. Besittelse av våpen og å sette andres liv i fare burde jo være en grei påtale.

I etterkant angrep de frimurerlosjen, og satte barneliv i fare igjen (første gang oppe ved den israelske ambassaden. Barn i toget ble satt i fare grunnet disse idiotene. Senere angrep de en modig sjel fordi han prøvde å stoppe dem.

I etterkant, pøblen angrep også McDonalds restauranter. Mye som kan sies om McDonaldsmat, og man kan diskutere hvorvidt det burde være en grunn til å stenge dem, men at kjeden skulle gi en gitt dags omsetning til Israel rangerer nok høyt i hierarkiet over dumme unnskyldninger. Syntes Vampus sin kommentar om McDonalds saken var ganske fornøyelig.

Et spørsmål helt til siden av det hele. Jeg leste at Lillevolden var arrestert. Hørte eller leste et sted at blant andre ting, så hadde han en gassmaske på seg. Måten det ble fremlagt på fikk meg til å undres over om det å ha gassmaske i seg selv er ulovlig. Noen som vet?

January 10, 2009

Ny demonstrasjon, ikke bråk?

Filed under: israel, palestina — admin @ 1:53 pm

En ny demonstrasjon er planlagt idag, jeg håper vi unngår det som skjedde torsdag. Jeg vet at moskeene mobiliserer og skal ha vakter etc så jeg håper det hjelper, palestinakomiteen har også gjort en god innsats og satser på at man unngår voldsbruk. Det store problemet er imidlertid da at det virker som endel grupper mobiliserer for bråk.

Next Page »